Чому Святий Миколай є захисником Луцька
Святий Миколай з давніх часів є патроном Луцька. Образ використовувався як офіційний символ міста.
Вважається, що традиція вшановувати святого бере початок в Іпатіївському літописі.
У тексті, датованому 1259 роком, ідеться про те, що біля Луцька стояли війська Куремси, воєводи татарського хана Батия. Захисники міста зруйнували міст, яким мало пройти військо. Тоді Куремса налагодив так звані пороки – зброю для метання каміння. Однак святі Іван і Миколай сотворили чудо – вітер, який не дозволив використати пороки. Він був такої сили, що випущені з пороків снаряди полетіли назад на татар, побивши їх.
Як видно, тут і святий Миколай, і святий Іван спричинилися до чуда. Проте в подальшій міській традиції святий Іван не отримав належного вшанування.
Одним із прикладів шани є те, що головний міський храм був присвячений саме святому Миколаю. Він розташовувався в районі перетину сучасних вулиць Кафедральної та Драгоманова. У той час це була важлива міська ділянка. Драгоманова у давні часи називалася Ринковою, бо провадила від домініканської переправи через Стир до майдану Ринок, тобто це була важлива комунікаційна і торгова артерія. На цій вулиці жили найбагатші купці та ремісники.
Ще один приклад: образ святого Миколая на гербі міста, який використовував міський уряд – магістрат. Луцький магістрат поділявся на дві колегії: лаву і раду. Лава, яку очолював війт, займалася переважно кримінальними справами. Лавники допитували обвинувачених, оглядали місце скоєння злочину, готували тексти вироків, були присутні під час виконання вердиктів. Лава мала свою печатку, в центрі якої був зображений ангел.
Другою колегією магістрату була рада, яку очолювала виборна посада бургомистра. Луцька рада була водночас виконавчим і судовим органом. Судова компетенція ради передбачала здебільшого розгляд цивільних справ. Рада завідувала міськими статками і представляла місто в його зовнішніх відносинах. Рада вела нагляд за благоустроєм міста, займалася обліком міських прибутків та видатків.
Рада складалася із чотирьох райців і на своїй печатці містила зображення святого Миколая. Вважають, що печатка виконувала функцію міського герба, тому поняття герба і печатки прийнято вважати тотожними.У ХІХ і майже до кінця ХХ ст. на гербі міста були інші символи. Святий Миколай вернувся в 1990-х. У теперішньому варіанті герб міста затвердили в 2007 році.
«В щиті з заокругленою нижньою частиною (т. зв. іспанський) у золотому полі срібна гербова постать Святого Миколая у повному єпископському вбранні, босоніж. Золотом виділені основні єпископські відзнаки – німб, патериця, єпітрахіль та Євангеліє. В правій руці Св. Миколай тримає патерицю у вигляді шестираменного Захисного (патріаршого) хреста, що символізує перемогу християн над силами сходу, захист перед нашестями та морами, підкорення сил стихії. У лівій руці він тримає розгорнуту книгу, що символізує Євангеліє, захист Божих сил та покровительство наукам. Босі ноги символізують міфологічні функції управителя погодою та водною стихією», – ідеться в рішенні Луцької міської ради.
У 2000 році встановили пам'ятник святому Миколаю на вулиці Богдана Хмельницького біля міської ради.Олександр КОТИС
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Вважається, що традиція вшановувати святого бере початок в Іпатіївському літописі.
У тексті, датованому 1259 роком, ідеться про те, що біля Луцька стояли війська Куремси, воєводи татарського хана Батия. Захисники міста зруйнували міст, яким мало пройти військо. Тоді Куремса налагодив так звані пороки – зброю для метання каміння. Однак святі Іван і Миколай сотворили чудо – вітер, який не дозволив використати пороки. Він був такої сили, що випущені з пороків снаряди полетіли назад на татар, побивши їх.
Як видно, тут і святий Миколай, і святий Іван спричинилися до чуда. Проте в подальшій міській традиції святий Іван не отримав належного вшанування.
Одним із прикладів шани є те, що головний міський храм був присвячений саме святому Миколаю. Він розташовувався в районі перетину сучасних вулиць Кафедральної та Драгоманова. У той час це була важлива міська ділянка. Драгоманова у давні часи називалася Ринковою, бо провадила від домініканської переправи через Стир до майдану Ринок, тобто це була важлива комунікаційна і торгова артерія. На цій вулиці жили найбагатші купці та ремісники.
Ще один приклад: образ святого Миколая на гербі міста, який використовував міський уряд – магістрат. Луцький магістрат поділявся на дві колегії: лаву і раду. Лава, яку очолював війт, займалася переважно кримінальними справами. Лавники допитували обвинувачених, оглядали місце скоєння злочину, готували тексти вироків, були присутні під час виконання вердиктів. Лава мала свою печатку, в центрі якої був зображений ангел.
Другою колегією магістрату була рада, яку очолювала виборна посада бургомистра. Луцька рада була водночас виконавчим і судовим органом. Судова компетенція ради передбачала здебільшого розгляд цивільних справ. Рада завідувала міськими статками і представляла місто в його зовнішніх відносинах. Рада вела нагляд за благоустроєм міста, займалася обліком міських прибутків та видатків.
Рада складалася із чотирьох райців і на своїй печатці містила зображення святого Миколая. Вважають, що печатка виконувала функцію міського герба, тому поняття герба і печатки прийнято вважати тотожними.У ХІХ і майже до кінця ХХ ст. на гербі міста були інші символи. Святий Миколай вернувся в 1990-х. У теперішньому варіанті герб міста затвердили в 2007 році.
«В щиті з заокругленою нижньою частиною (т. зв. іспанський) у золотому полі срібна гербова постать Святого Миколая у повному єпископському вбранні, босоніж. Золотом виділені основні єпископські відзнаки – німб, патериця, єпітрахіль та Євангеліє. В правій руці Св. Миколай тримає патерицю у вигляді шестираменного Захисного (патріаршого) хреста, що символізує перемогу християн над силами сходу, захист перед нашестями та морами, підкорення сил стихії. У лівій руці він тримає розгорнуту книгу, що символізує Євангеліє, захист Божих сил та покровительство наукам. Босі ноги символізують міфологічні функції управителя погодою та водною стихією», – ідеться в рішенні Луцької міської ради.
У 2000 році встановили пам'ятник святому Миколаю на вулиці Богдана Хмельницького біля міської ради.Олександр КОТИС
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу
Коментарів: 2
Епіфаній
Показати IP
19 Грудня 2021 13:56
«І нема ні в кім іншім спасіння. Бо під небом нема іншого Ймення, даного людям, що ним би спастися ми мали.»
Дiї святих апостолів 4:12
Вільний
Показати IP
19 Грудня 2021 16:51
Яким чином святі яких немає можуть бути помічниками?
У Бразилії знайшли жабу розміром із мураху
Сьогодні 00:16
Сьогодні 00:16
Найвища гора Японії Фудзі вперше за 130 років – без снігу
31 Жовтня 2024 23:39
31 Жовтня 2024 23:39
Мешканка Володимира відсвяткувала 90-річчя
31 Жовтня 2024 23:19
31 Жовтня 2024 23:19
У Латвії уперше в історії відправляють депутата на перевірку знання латиської мови
31 Жовтня 2024 23:00
31 Жовтня 2024 23:00
Володимирському педагогічному коледжу – 85 років
31 Жовтня 2024 22:40
31 Жовтня 2024 22:40
Кількість жертв негоди в Іспанії зросла до 158
31 Жовтня 2024 22:20
31 Жовтня 2024 22:20
Волинські громади потребують відкриття мобільних аптечних пунктів
31 Жовтня 2024 22:01
31 Жовтня 2024 22:01
Попереду операція: відомий у Луцьку історик і військовий отримав важке поранення на фронті
31 Жовтня 2024 21:41
31 Жовтня 2024 21:41
НАБУ оголосило у розшук колишнього народного депутата Крючкова
31 Жовтня 2024 21:21
31 Жовтня 2024 21:21
Додати коментар:
УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.