USD 39.60 39.84
  • USD 39.60 39.84
  • EUR 39.65 40.00
  • PLN 9.75 9.90

Древня ікона з Волині постраждала у столичному музеї

23 Лютого 2012 16:25
Тринадцять ікон XIV— XVII століть відправили на реставрацію у столичному Художньому музеї. Через різкі перепади температури на них з'явилися тріщини, здулася фарба. Найбільше постраждала ікона з Луцька, - на ній фарби піднялися майже усюди.

Про це інформує Gazeta.ua.

«Зараз температура піднялася до 14 градусів тепла. За сильних морозів опускалася до 10. Не можна було всидіти. Всі працівники ходили в куртках і шапках. Грілися гарячим чаєм», - розповіла касирка музею Тетяна. Вона - в теплій пуховій кофті, на плечі накинула хустку.

Квиток до музею коштує 20 грн, дитячий — 10, пенсіонери і студенти ходять за 5 грн. На касі висить оголошення про скорочення робочого дня. Раніше музей працював до 17:00, тепер зачиняється на годину раніше. Збоку від каси на дошці прикріплені папірці зі враженнями відвідувачів. На одному англійською написано: «Вразили ікони. Вони — неймовірні. Навіть у Метрополітен-музеї немає роботи, що могла б із ними зрівнятися».

«Через морози відвідувачів поменшало. За день приходять 30-40 людей, раніше мали до сотні. Іноземці незадоволені, мовляв хотіли на ікони подивитися, а половину поховали.

На вході до кожної зали музею сидять наглядачі. Кутаються в пальта, руки гріють біля ледь теплих батарей.

У музеї представили 61 ікону. Вони займають три зали. У перших двох зняли по дві роботи. Замість них табличка «Твір на реконструкції». Третій зал закрили — там постраждало дев'ять ікон.

«Роботи почали псуватися, як тільки почалися морози. Картини мають зберігатися при постійній температурі й вологості. Нормально — 18-20 градусів тепла, і вологість - не більше 65 відсотків. У нас температура опустилася до 10 градусів, а вологість упала до 30-40 відсотків. Холод висушує повітря, від цього дерево зсихається. Першою віднесли до реставраторів ікону «Богородиця Одігітрія». На ній з'явилися дві нові тріщини, в кількох місцях видулася фарба. В усіх музеях світу працює система клімат-контролю. У нашому — немає», - зазначила заввідділу стародавнього мистецтва 52-річна Галина Белікова.

На столі посеред зали лежать чотири ікони, накриті цигарковим папером. Їх зняли у вівторок, збираються реставрувати.

Найбільше, кажуть, постраждала «Богоматір Волинська» XIV століття з Луцька. На ній фарба піднялася майже по всій поверхні. Фахівцям доведеться з нею працювати більше трьох тижнів. Вони мають слідкувати, щоб з ікони не впав жоден шматочок фарби.
Показали працівники музею і рельєфну візантійську ікону Святого Георгія. Вона - найстаріша, XII століття. Ікона не постраждала, бо зберігається за скляною рамкою.

«Скло захищає від перепадів температури. Хотіли купити спеціальний бокс і для Волинської Богоматері. Їх роблять у Німеччині з куленепробивного скла. Всередині задається необхідна вологість і температура. Один коштує 10 тисяч доларів. Грошей на це не знайшли», - розповіла Галина.

Заввіділу веде до приймальні директора 58-річного Анатолія Мельника. За його столом акуратно розкладені папери, збоку лежать окуляри. Анатолій сидить у куртці, поправляє на шиї сірий шарф.
«Капітальний ремонт у цьому приміщенні не робили 110 років. Частковою реставрацією обійтися не вийде. Треба вивести міську теплотрасу, що проходить через цокольне приміщення музею. Бо, якщо вона розірветься, багато експонатів можемо втратити. Треба зміцнити фундамент. Коли музей зводили, тут їздили лише фаетони, а тепер рух значно посилився. Вібрація негативно впливає на картини. Проект реконструкції ухвалили років із 10 тому. Його підписували всі три президенти — Кучма, Ющенко і Янукович. Для розбудови музею виділили земельну ділянку на вулиці Інститутській. На будівництво сучасного комплексу потрібно 40 мільйонів доларів. Це дозволить зберігати картини в належних умовах і розширити тематику експозицій. На розвиток нічого не отримуємо. 2011 року з держбюджету нам виділили 2,1 мільйона гривень. Ці гроші пішли на підняття рівня протипожежної безпеки, часткове кондиціювання приміщень», - зауважив директор.

У кабінеті реставраторів заввідділу Наталія Чамлай під лупою розглядає пошкодження на іконі «Христос» другої половини XV ст.

«Відреставрували понад 10 робіт. Від перепадів температури піднімається левкас і фарба відстає від основи. Для укладання левкасу на основу використовуємо осетровий клей. Наносимо його на цигарковий папір і пригладжуємо прасочкою. Відреставровані роботи назад у зали не заносимо — чекаємо, доки стабілізується температура», - підсумувала вона.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу


Коментарів: 2
лучанин Показати IP 23 Лютого 2012 20:56
може вже підмінили оригінали погано підробленими копіями з піддуттям, відлущенням...?
Іван Показати IP 24 Лютого 2012 08:14
Минулого року відвідав Національний художній музей і навіть уявити не міг, у якому жахливому він стані. Просто сором.

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.


Система Orphus