USD 26.63 26.72
  • USD 26.63 26.72
  • EUR 31.20 31.35
  • PLN 6.74 6.80

Витонченість класики й авторські інновації: волинські митці презентували графічні твори в арт-проєкті «Лесиними стежками»

«Станкова графіка як класична образотворча техніка не втрачає своєї актуальності в сучасному мистецькому контексті й пропонує художнику необмежені можливості для самовираження», – переконаний Володимир Марчук, голова Волинської організації Національної спілки художників України і куратор проєкту «Лесиними стежками», присвяченого 150-річчю від дня народження Лесі Українки.

Днями нова виставка в рамках цієї творчої ініціативи відкрилася в Малій залі Галереї спілки. Тут представлені роботи волинських художників старшого покоління, об’єднаних тематикою безсмертних творів видатної поетеси, а також відданістю митців традиційній графіці.
Спілчани активно відгукуються на ідею проводити протягом 2021 року виставки творів у рамках арт-проєкту «Лесиними стежками»: в галерейних залах вже відбулися зустрічі глядачів з художниками Леонідом Литвином, Світланою Костукевич, Тетяною Мялковською. Адже задум проєкту, зі слів Володимира Марчука, – показати вплив літературного спадку знаної краянки на творчість волинських художників, наших сучасників, кожен з яких знаходить власні візуальні акценти, самобутню живописну мову, відгукуючись на філософські твори поетеси-модерністки.
Особливість цієї виставки – акцент на класичних техніках ліногравюри і монотипії у реалізації визнаних майстрів-спілчан Михайла Савицького, Леоніда Хведчука, Миколи Шамрили, Олени Бурдаш, а також авторських інновацій в офортах Едуарда Бєльського.

«Ми хотіли привернути увагу публіки до творчого спадку волинських художників старшого покоління, які свого часу дуже активно працювали в царині станкової графіки, ілюстрували твори Лесі Українки і отримали визнання на республіканському рівні за ці роботи, – коментує експозицію Володимир Марчук. – Дійсно, раніше графіка була більш популярна, а нове покоління художників звертається до неї не так часто, шукає власні техніки у роботі з новими матеріалами, цифровими медіа. Часом, чуєш, як глядачі спрощено сприймають графічні твори – вважають це рисунками тушшю на папері, не здогадуючись про складнощі створення офорту, ліногравюри, деревориту, монотипії. Станкова графіка – це елітарне і витончене мистецтво, але водночас і демократичне завдяки можливості тиражування».
Існує велике різноманіття класичних графічних технік, де художник мусить досконало знати властивості матеріалів та їхньої взаємодії. Як створюється офорт? Художник готує ескіз, який «переносить» на прогрунтовану спеціальним розчином дошку міді чи цинку. Методом «сухої голки» він буквально вишкрябує зображення на поверхні. Потім дошка неодноразово поміщається у ємкості з кислотою, де починають проявлятися контури і заглиблення між борозенками, зроблених голкою. Процес дії реагентів має кілька етапів, в результаті яких художник досягає бажаного естетичного ефекту. Згодом на основу з готовим рисунком наноситься фарба і робиться певна кількість відбитків на папері, тканині тощо. При створенні ліногравюри використовується лінолеум як основа, у дереворита – дерево, літографії – камінь.

Можна лише дивуватися, яким точним, делікатним і водночас потужним рухом автора наноситься лінія, штрих! Ліногравюри волинських художників за творами Лесі Українки вражають продуманою композицією і віртуозним втіленням, а монохромна гама у своїй лаконічності, тим не менш, надає творам живої експресії.
Техніка монотипії відрізняється від інших тим, що не потребує різьблення, а процес йде спонтанно, з використанням різних матеріалів для створення фактури на основі. Учасниця проєкту, волинська мисткиня Олена Бурдаш розповіла про свою роботу «Колесо Сансари» – монотипію, створену нею в 1998 році: «Я використала скло, нанесла тонким шаром коричневу типографську фарбу. Потім прикладала білий аркуш паперу і олівцем робила рисунок за своїм ескізом. Ця монотипія існує в одному відбитку».
Про тонкощі авторської мішаної техніки розмовляємо з художником Едуардом Бєльським. Виявляється, чим менше зроблено відбитків з основи, тим вони цінніші на мистецькому ринку з огляду на їхню унікальність. Тому зараз особливо цінується авторський друк, який є, власне, єдиним відбитком. Створюючи роботи, представлені в експозиції, він стартував у техніці офорту, а потім експериментував з різними матеріалами. Тому поряд з традиційними монохромними графічними роботами старших майстрів глядач неодмінно помітить кольорові акценти, вільні спонтанні лінії на офортах Едуарда Бєльського у притаманній йому експресіоністській манері.
Запрошуємо шанувальників станкової графіки переглянути наживо твори волинських митців в рамках арт-проєкту «Лесиними стежками». Виставка триватиме протягом 10 днів у Малій залі Галереї мистецтв ВО НСХУ, що на вулиці Лесі Українки. Вхід вільний.
Інформацію про подію можна знайти на сайті Галереї мистецтв.

Фото виставки – Віктора Чухрая, авторки.

Фото з виставки Тетяни Мялковської – з її персональної сторінки у Фейсбуці.

Маша ПИЛИПЧУК
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть


Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу

Реклама
Loading...
Коментарів: 0

Додати коментар:

УВАГА! Користувач www.volynnews.com має розуміти, що коментування на сайті створені аж ніяк не для політичного піару чи антипіару, зведення особистих рахунків, комерційної реклами, образ, безпідставних звинувачень та інших некоректних і негідних речей. Утім коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію.


Loading...
Система Orphus